top of page
  • AkiSel

28 sierpnia 2024 roku w Oblackim Centrum Edukacji i Kultury odbędzie się koncert w ramach 18. Festiwalu Goldbergowskiego

Jego muzyka religijna jest obecnie tak bardzo doceniana, że niewiele jest protestanckich kościołów w Niemczech, w których by nie wykonywano kantat z rocznika – tak o twórczości Georga Philippa Telemanna pisał w 1758 roku Johann Ernst Bach, kapelmistrz weimarski, siostrzeniec słynnego Johanna Sebastiana.
18. Festiwalu Goldbergowski
18. Festiwalu Goldbergowski, fot: Polska Opera Królewska

W istocie uniwersalny charakter kantat wydanych w 1726 roku w cyklu pt. Harmonischer Gottes-Dienst pozwalał na ich wykorzystanie zarówno w świątyni, jak i w muzykowaniu domowym. Umieszczona w programie koncertu kantata Wer ist, der dort von Edom kömmt TWV 1:1584 przeznaczona jest na niedzielę poprzedzającą Niedzielę Palmową, a jej tematem jest pokuta, ofiara Chrystusa i odkupienie.


Znakomitym przykładem obfitującego w symbole barokowego języka muzycznego oraz niezrównanej inwencji kompozytorskiej są także kantaty kościelne Johanna Sebastiana Bacha. Pierwotna wersja kantaty Ich habe genug BWV 82 napisana została w 1727 roku na solowy głos basowy, jednak już w 1730 lub 1731 roku Bach przepisał kantatę na sopran. Tematem utworu przeznaczonego na święto Oczyszczenia Najświętszej Marii Panny jest tęsknota za śmiercią, która dla chrześcijanina jest bramą wiodącą ku zjednoczeniu z Chrystusem.


Podczas koncertu zabrzmią też utwory barokowych mistrzów współtworzących bogaty pejzaż muzyczny XVIII-wiecznego Gdańska. Tytuł koncertu zaczerpnięty został z kantaty Herr, nun lässest du deinen Diener urodzonego w Gdańsku Johanna Jeremiasa du Grain, ucznia Telemanna. Pełna uroku wariacyjna forma chaconne na skrzypce, fagot i continuo uwydatnia kunszt i inwencję Johanna Valentina Medera, który przez ponad dekadę pełnił funkcję kapelmistrza kościoła Najświętszej Marii Panny w nadbałtyckim mieście. Rodowitym Gdańszczaninem był natomiast znakomity klawesynista i kompozytor Johann Gottlieb Goldberg. Niewykluczone, że to dla niego Johann Sebastian Bach napisał cykl wariacji Aria mit verschiedenen Veränderungen, zwanych – od nazwiska pierwszego interpretatora Wariacjami Goldbergowskimi.

źródło - Polska Opera Królewska, Marta Dziewanowska-Pachowska


PROGRAM

Georg Philipp Telemann – Quartetto TWV 43:G2

Largo-Allegro-Largo | Vivace | Moderato | Grave | Vivace

Georg Philipp Telemann – Wer ist, der dort von Edom kömmt  TWV 1:1584

Recytatyw: Wer ist, der dort von Edom kömmtAria: O welch ein Opfer, welch ein SegenRecytatyw: Die Sünde war zu großAria: So biet‘ ich mit vergnügten Schritte

Johann Gottlieb Goldberg – Sonata a 4  DürG 14

Largo | Allegro | Grave | Giga

Johann Sebastian Bach – Ich habe genug  BWV 82

Aria: Ich habe genugRecytatyw: Ich habe genugAria: Schlummert ein , ihr matten AugenRecytatyw: Mein Gott! wenn kömmt das schöne: Nun!Aria: Ich freude mich auf meinen Tod

Johann Valentin Meder – Chaconne in C

Johann Jeremias du Grain – Herr, nun lässest du deinen Diener

Aria: Herr nun lässest du deiner DienerRecytatyw: Wer Last und Hitze fühlet Aria: Denn meine Augen haben deinen Heiland gesehenRecytatyw: Ach ja, wer Jesum hat gesehnAria: Brechet, ihr verfallene Augen

WYKONAWCY

KRZYSZTOF GARSTKA POZYTYW/KLAWESYN, DYRYGENT

 

Comments


bottom of page