top of page
  • AkiSel

Cum Invocarem


W najbliższy piątek 14 czerwca odbędzie się koncert z utworami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Na to pełne dźwięku wydarzenie zaprasza Polska Opera Królewska, Zamek Królewski w Warszawie – Sala Balowa. Podczas koncertu będzie można usłyszeć:

Daniel Oktawian Piotrowski kontratenor
Bartosz Gorzkowski tenorDawid Biwo bas
Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej

 


Cum Invocarem - koncert
Cum Invocarem - koncert, fot: Polska Opera Królewska

Działalność Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów staropolskich, przypada na pierwszą połowę XVIII wieku. Wszechstronnie wykształcony duchowny i kompozytor od 1698 roku aż do śmierci pełnił funkcję kapelmistrza w katedrze na Wawelu. Bogactwo sprawowanych w tej świątyni liturgii stanowiło inspirację dla powstawania coraz to nowych dzieł przeznaczonych przede wszystkim dla jego zespołu wokalno-instrumentalnego. Do najwspanialszych osiągnięć Gorczyckiego należy uroczyste Completorium, w którym wirtuozeria stylu koncertującego psalmów kontrastuje z homofonicznymi antyfonami, a całość charakteryzuje doskonałe odzwierciedlenie treści tekstu w wyrafinowanej muzyce.


Pekiel, zacny organista,Dobry z nimże komponista”


– pisał Adam Jarzębski w 1643 swoim przewodniku zatytułowanym Gościniec abo Krótkie opisanie Warszawy. Bartłomiej Pękiel, który objął funkcję kapelmistrza na Wawelu 40 lat przed Gorczyckim, zasłynął głównie jako twórca muzyki religijnej – zróżnicowanej zarówno pod względem treści, jak i formy. Doskonale operował środkami stylu wypracowanego przez dawnych mistrzów, chętnie sięgał także po najnowsze osiągnięcia ówczesnej sztuki muzycznej. Absolutną perłą, jeśli chodzi o wykorzystanie nowoczesnej techniki koncertującej, jest jego polichóralna Missa concertata La Lombardesca. Przeciwstawiane sobie fragmenty solowe, ansamblowe, chóralne i instrumentalne zachwycają bogactwem inwencji, przy jednoczesnym zachowaniu motywicznej spójność w ramach całego cyklu.


źródło - Polska Opera Królewska, Marta Dziewanowska-Pachowska

 

Commentaires


bottom of page