top of page
  • AkiSel

Gra o męce i zmartwychwstaniu - premiera 6 kwietnia.

6 kwietnia odbędzie się premiera „Gry o męce i zmartwychwstaniu” Spektakl będzie przedstawiany w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie – poinformowała PAP, Agnieszka Hornowska z teatru Polska Opera Królewska.

„W historii męczeństwa Jezusa szukam pokrewieństwa z cierpieniami, które widzimy dzisiaj w świecie, a w zmartwychwstaniu – nadziei na zwycięstwo dobra nad złem, niekoniecznie tylko w wymiarze metafizycznym” – powiedział reżyser Jerzy Machowski, cytowany w przesłanej informacji.

„Tradycja przedstawień o tematyce pasyjnej sięga średniowiecza. Odgrywane na przestrzeni wieków w kościołach i szkołach, podczas procesji religijnych i uroczystości dworskich, są świadectwem stale aktualizowanego dramaturgii – pierwotnie utrwalonej na łamach Nowego Testamentu, a potem wielokrotnie interpretowany w literaturze, sztuce i muzyce” – czytamy na stronie teatru.


Gra o męce i zmartwychwstaniu, fot: https://operakrolewska.pl/repetoire/gra-o-mece-i-zmartwychwstaniu-premiera/
Gra o męce i zmartwychwstaniu, fot: https://operakrolewska.pl/repetoire/gra-o-mece-i-zmartwychwstaniu-premiera/

Przypomniano, że „Gra w mękę i zmartwychwstanie to opowieść o niewinnym cierpieniu i ludzkiej słabości, ale także o nadziei i zwycięstwie dobra i prawdy”. „Scenariusz Patryka Kenckiego, złożony z tekstów staropolskich, wypełniony został najstarszymi rodzimymi pieśniami i tańcami w aranżacjach Jacka Urbaniaka. Oprócz dzieł znanych autorów, takich jak Cyprian Bazylik, Krzysztof Klabon, Mikołaj Gomółka i Wacław z Szamotuł, Nie zabraknie anonimowych kompozycji z renesansowych tabulatur. Wykonywane na instrumentach historycznych przywołają atmosferę, koloryt i różnorodność Polski minionych wieków” – napisano.

„Przedstawienie nie jest jednak próbą rekonstrukcji teatru renesansowego czy barokowego. Opowieść biblijna została przedstawiona w oryginalny sposób, przy użyciu nowoczesnych środków, dostosowanych do wrażliwości współczesnego widza” – czytamy w ogłoszeniu.


Scenariusz - Patryk Kencki,

Reżyseria i reżyseria oświetlenia – Jerzy Machowski,

Kierownictwo muzyczne – Krzysztof Garstka,

Opracowanie muzyczne – Jacek Urbaniak,

Scenografię i kostiumy zaprojektowała Aleksandra Reda,

Przygotowanie grupy wokalnej – Jakub Szafrański.


Obsada: Adam Kruszewski (Prologus / Jesus / Epilogus), Paweł Michalczuk (Zacharyjasz / Piotr), Andrzej Klepacki (Primus), Jakub Andrzej Grabowski (Secundus), Jan Machowski (Tertius), Piotr Chwedorowicz (Iwan), Wojtek Gierlach (Faryzeusz) , Mateusz Zajdel (Annasz), Leszek Świdziński (Kajfasz), Witold Żołądkiewicz (Judasz), Robert Szpręgiel (Jan), Aneta Łukaszewicz (Maryja), Sylwester Smulczyński (Piłat), Maria Złotek (Anioł), Gabriela Kamińska (Maria Magdalena), Dorota Lachowicz (Maria Salome), Justyna Stępień (Maryja Jacobi), Piotr Kędziora (Diabeł), Marta Schnura (Apostoł Krzyża) oraz Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej i Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona

Comments


bottom of page