top of page
  • AkiSel

Il Primo Uomo / Arie dla Senesina i Nicoliniego

30 czerwca 2024 roku w Teatrze Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju odbędzie się koncert w ramach cyklu Letnie Spotkania z Barokiem. Na to wspaniałe muzyczne przedstawienie zaprasza Polska Opera Królewska.
Koncerty Barkowoe
Koncerty Barkowoe, fot: Polska Opera Królewska

Tajemnica brzmienia głosów kastratów, okaleczonych w imię sztuki i poddanych starannej edukacji, pozostanie zaklęta w niedostępnej dla nas sonosferze dawnych epok. Do dziś zachowały się jednak relacje dotyczące niezwykłych wykonawców, a przede wszystkim kreowana z myślą o nich przebogata barokowa twórczość. Zadziwiającemu urokowi szczególnej barwy głosów, mocy brzmienia i technicznej sprawności najwybitniejszych kastratów uległ między innymi Georg Friedrich Haendel, w którego operach odgrywali oni pierwszoplanowe role. Nicolini, czyli Nicolò Francesco Leonardo Grimaldi, wcielając się w tytułową rolę, z pewnością przyczynił się do sukcesu Rinalda, pierwszej opery Haendla przygotowanej dla angielskiej sceny (1711). Podziwiany przede wszystkim za niespotykany kunszt aktorski, zachwycił publiczność po raz kolejny, wcielając się w Amadysa z Galii (Amadigi di Gaula, 1715).


Najsłynniejszym z kastratów współpracujących z Haendlem był jednak Senesino, a właściwie Francesco Bernardi, który w pierwszej połowie XVIII wieku zawojował sceny najważniejszych włoskich teatrów – m.in. Wenecji, Bolonii, Rzymu, Ferrary, Florencji i Neapolu. Nieposkromiony, trudny charakter nie przeszkodził mu rozwinąć kariery również za granicą. Silny i czysty głos, doskonała intonacja, znakomita gra aktorska i wysublimowany muzyczny smak zachwycały publiczność w takich operach, jak Giulio Cesare, Rodelinda, Ptomeleusz, król Egiptu czy Siroe, król Persji. Podczas koncertu pełne afektów barokowe arie zabrzmią w interpretacji jednego z wyróżniających się kontratenorów młodego pokolenia – Rafała Tomkiewicza. Towarzyszyć mu będzie Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona, który od klawesynu poprowadzi maestro Krzysztof Garstka.


PROGRAM:

Georg Friedrich Haendel

Uwertura z opery Giulio Cesare HWV 17

Aria Juliusza Cezara Empio, dirò, tu sei z I aktu opery Giulio Cesare HWV 17

Recytatyw i aria Amadigi Io ramingo men vado… Sussurrate onde vezzose z II aktuopery Amadigi di Gaula HWV 11

Aria Rinalda Cara sposa z I aktu opery Rinaldo HWV 7

Uwertura z opery Floridante HWV 14

Aria Tolomea Torna sol per un momento z I aktu opery Tolomeo, re d’Egitto HWV 25

Aria Amadigi Vado, corro al mio tesoro z I aktu opery Amadigi di Gaula HWV 11

Aria Juliusza Cezara Se in fiorito ameno prato z II aktu opery Giulio Cesare HWV 17

Concerto grosso op. 6 nr 4

Aria i recytatyw Siroe Son stanco, ingiusti Numi… Deggio morire, o stelle z III aktuopery Siroe, re di Persia HWV 24

Aria Bertarida Vivi, tiranno! z III aktu opery Rodelinda HWV 19


WYKONAWCY:

RAFAŁ TOMKIEWICZ KONTRATENOR

KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT

źródło - Polska Opera Królewska

 

Comments


bottom of page