top of page
  • mm

Najlepsze sztuki podczas 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych

Okazały się nimi „Wyzwolenie” w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku oraz „Chłopi” w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie. Spektakle z Gdańska i Krakowa otrzymały dwie równorzędne Nagrody Główne im. Wojciecha Bogusławskiego, każda w wysokości 40 tys. złotych.

Finał IX Konkursu „Klasyka Żywa” odbył się w dniach 21-26 maja w Opolu. Jego laureatów wyłoniło Jury w składzie: Dorota Jarząbek-Wasyl, Ewa Kaim, Piotr Kruszczyński (przewodniczący), Tomasz Man i Karol Samsel. Jurorzy mieli do rozdysponowania pulę nagród w wysokości 120 tys. złotych.


„Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku zostało docenione za „radykalną odwagę formalną całego zespołu twórczego oraz umiejętność wejścia w dialog z wymagającym tekstem dramatycznym”. Spektakl „Chłopi” w reżyserii Remigiusza Brzyka na podstawie powieści Władysława Reymonta w adaptacji i dramaturgii Tomasza Śpiewaka uznany został „inscenizacją rezonującą ze współczesnością”, doceniono w nim także „organiczną zespołowość”.


Nagrody zespołowe powędrowały do dwóch teatrów. Zespół aktorski Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie doceniony został za błyskotliwe i pełne pasji aktorstwo w spektaklu „Przygody Koziołka Matołka” Kornela Makuszyńskiego w reżyserii Maksymiliana Rogackiego (nagroda w wysokości 12 tys. złotych). Teatr Nieduży w Sopocie Jury nagrodziło za wyczucie stylu muzykału Jeremiego Przybory w spektaklu „Gołoledź” w reżyserii Piotra Kosewskiego (nagroda w wysokości 10 tys.).


Przyznano także siedem nagród indywidualnych oraz dwa wyróżnienia. Nagrody aktorskie otrzymali: Paulina Wilczyńska za rolę Ireny Zapskiej w spektaklu „Gołoledź”, Piotr Biedroń za rolę Konrada w spektaklu „Wyzwolenie” oraz Jan Nosal za rolę Księdza w spektaklu „Chłopi”.

Wręczono dwie nagrody za scenografię: doceniono „mistrzowską wizję plastyczną” Mirka Kaczmarka w spektaklu „Wyzwolenie” oraz Dianę Marszałek za „pobudzającą wyobraźnię i dowcipną formę plastyczną scenografii i kostiumów” w spektaklu „Przygody Koziołka Matołka”. Zbigniew Brzoza nagrodzony został za odkrycie potencjału teatralnego tekstu Cypriana Kamila Norwida w spektaklu „Miłość czysta u kąpieli morskich” z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Laureatem nagrody za ruch sceniczny w spektaklu „Wyzwolenie” został Maćko Prusak. Jury wręczyło także dwa wyróżnienia aktorskie: Weronice Krystek za rolę Joasa w spektaklu „Sędziowie” w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie oraz Wojciechowi Siedleckiemu rolę Dziada w tym samym przedstawieniu.


„Teatralni twórcy po raz kolejny udowodnili nam, że repertuar klasyczny jest ważnym zasobem kulturowym niezbędnym naszemu teatrowi w bardzo wielu aspektach, także jako narzędzie oglądu rzeczywistości” – podsumowała 48. Opolskie Konfrontacje Teatralne i IX Konkurs „Klasyka Żywa” Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, dyrektor Instytutu Teatralnego.


Podczas 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa” zobaczyliśmy sześć przedstawień: „Wyzwolenie” w reż. Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku, „Sędziowie” w reż. Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, „Gołoledź” w reż. Piotra Kosewskiego z Teatru Niedużego w Sopocie, „Chłopi” w reż. Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie,„Przygody Koziołka Matołka” w reż. Maksymiliana Rogackiego z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, „Miłość czysta u kąpieli morskich” w reż. Zbigniewa Brzozy z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie.


Finałowa szóstka wybrana została spośród rekordowej ilości 60 przedstawień zgłoszonych do Konkursu. Wybrała ją Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Artur Duda, Kamila Łapicka, Michał Mizera, Barbara Pitak-Piaskowska, Jacek Wakar i Anna Wakulik. Sześć wybranych przedstawień dowodzi wielobarwności polskiego teatru, poszukiwania przez twórców rozmaitych strategii odczytywania tekstów klasycznych i żywotności tych dzieł w różnych nurtach życia teatralnego. – mówił o decyzjach Komisji Artystycznej jej przewodniczący, Patryk Kencki.


Poza finałowymi spektaklami podczas festiwalu, który odbywał się w dniach 21-26 maja, mieliśmy okazję zobaczyć także spektakl „Ziemia obiecana” w reż. Piotra Ratajczaka z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Festiwal obfitował także w różnorodne wydarzenia dla odwiedzającej teatr publiczności, czyli wieczorek poetycki, warsztaty i wstępy do spektakli, spotkania z twórczyniami i twórcami oraz koncert „Piosenki o ludziach z duszą” Grażyny Łobaszewskiej i Adama Nowaka.


W przyszłym roku, podczas 49. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, które będą finałem X Konkursu „Klasyka Żywa”, zobaczymy nie tylko dzieła klasycznej literatury polskiej, ale także europejskiej.


źródło: Instytut Teatralny

Comments


bottom of page