top of page
AkiSel

Polacca Trionfante / Bach – Haendel. Arie i ansamble w stylu polskim


7 września 2024 roku w Muzeum Narodowym w Kielcach - Dawny Pałac Biskupów Krakowskich, plac Zamkowy 1 w Kielcach odbędzie się koncert w ramach Mid Europe Early Music Festival.
Arie i ansamble w stylu polskim
Arie i ansamble w stylu polskim, fot: Polska Opera Królewska

Johann Adolph Scheibe, XVIII-wieczny teoretyk i kompozytor, wśród narodowych stylów europejskich wymieniał styl polski jako czwarty – obok włoskiego, francuskiego i niemieckiego, wskazując tym samym na jego wysoką rangę. W sposób szczególny propagowany przez Georga Philippa Telemanna, znajduje on odzwierciedlenie także w dziełach największych mistrzów baroku – Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Haendla.  


W twórczości Johanna Sebastiana Bacha rytm poloneza stanowi symbol władzy – zarówno tej ziemskiej, jak i boskiej. Stąd też arie i ansamble z kantat kościelnych, w których sławiona jest moc Najwyższego, nieraz utrzymane są w charakterze polskiego tańca. Jednym z doskonalszych tego przykładów jest uroczysty chór Ehre sei dir, Gott, gesungen ze słynnego Weihnachts-Oratorium, który zabrzmi w finale koncertu. 

Również Georg Friedrich Haendel dostrzegał potencjał muzycznego idiomu rodem z Rzeczypospolitej, o czym świadczy włączenie wyrafinowanego poloneza jako czwartej części Concerto grosso op. 6 nr 3 (HWV 321). Charakterystyczną rytmikę i trójdzielne metrum polskiego tańca Haendel wykorzystuje także w swoich operach, w różnorodnych kontekstach. W arii Oronta Ma non s’aspetti z II aktu Floridante cechy te podkreślają wzburzenie, w Ariodante znajdujemy je w ustępie wyrażającym rozpacz (Scherza infida), zaś w Partenope pobrzmiewają w miłosnym wyznaniu (Voglio amare insin ch’io moro). 


Program

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

Nun komm der Heiden Heiland z kantaty Nun komm der Heiden HeilandMein Jesus will es tun z kantaty Alles nur nach Gottes Willen BWV 72Ja, ja, ich kann die Feinde schlagen z kantaty Selig ist der Mann BWV 57Ach, schlage doch bald, selge Stunde z kantaty Christus, der ist mein Leben BWV 95Ein ungefärbt Gemüte z kantaty Ein ungefärbt Gemüte BWV 24Polonoise-Double z Ouverture h-moll BWV 1067

Georg Friedrich Haendel (1685–1759)

Polonaise z Concerto grosso e-moll op. 6 nr 3Scherza infida z opery AriodanteMa non s’aspetti z opery FloridanteVoglio amare insin ch’io moro z opery PartenopeLa gloria in nobil alma z opery Partenope

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

Ehre sei dir, Gott, gesungen z Weihnachts-Oratorium BWV 248

Wykonawcy

Julita Mirosławska SopranAneta Łukaszewicz AltKarol Kozłowski TenorPaweł Michalczuk Bas

Jakub Burzyński Dyrygent

Źródło – Polska Opera Królewska/Marta Dziewanowska-Pachowska

 

留言


bottom of page